Verhuur leegstaande woning

Heeft u woonruimte leeg staan en wilt u deze tijdelijk verhuren dan moet u daarvoor een vergunning aanvragen.

Vergunning aanvragen

U kunt een vergunning aanvragen met het aanvraagformulier Vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte (pdf, 70 kB). Dit formulier kunt u:

  • per e-mail verzenden naar gemeente@aaenhunze.nl;
  • afgeven aan de receptie van het gemeentehuis (openingstijden);
  • per post versturen naar Gemeente Aa en Hunze, Postbus 93, 9460 AB Gieten. 
Voorwaarden

De woning:

  • is nooit bewoond geweest, of;
  • is door u bewoond geweest in de twaalf maanden voordat de woning leeg kwam te staan, of;
  • is in de tien jaar voor de leegstand niet langer dan drie jaar verhuurd;
  • ruimte moet leegstaan en in verkoop staan.
Duur huurovereenkomst
  • Bij tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet gelden de normale huurbeschermingsregels niet.
  • De huurder heeft geen huurbescherming bij beëindiging van de huur.
  • De huurovereenkomst moet wel voor ten minste 6 maanden zijn aangegaan en er geldt een opzegtermijn van minimaal 1 maand voor de huurder en minimaal 3 maanden voor de verhuurder.
  • De huurovereenkomst stopt automatisch als de vergunning is verlopen.
  • Een vergunning van de gemeente is vijf jaar geldig.
Huurprijs

De gemeente bepaalt voor een te koop staande woning geen maximale huurprijs.

Kosten

€ 85,45. Dit zijn de legeskosten voor het verlenen van de vergunning voor 5 jaar.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.