Gehandicaptenparkeerkaart
Met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) kunt u parkeren op alle gehandicaptenparkeerplaatsen in de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale regels voor parkeren. U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart aan in de gemeente waar u staat ingeschreven.
Voorwaarden gehandicaptenparkeerkaart
Om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen gelden de volgende voorwaarden:
- U staat ingeschreven bij de gemeente Aa en Hunze.
- U heeft een lichamelijke beperking:
- U kunt geen 100 meter lopen, ook niet met hulpmiddelen zoals een rollator. Dit is al minstens 6 maanden zo.
- Of u zit blijvend in een rolstoel.
- Of u heeft andere ernstige beperkingen.
- Voor bestuurder: U heeft een geldig rijbewijs.
- Voor passagier: U bent volledig afhankelijk van een bestuurder. Kunt u zelfstandig wachten terwijl de bestuurder de auto parkeert? Dan krijgt u geen gehandicaptenparkeerkaart.
De keuringsarts beoordeelt of u aan deze voorwaarden voldoet.
Let op: u krijgt geen geld terug als uw aanvraag wordt afgewezen.
Er zijn vier verschillende gehandicaptenparkeerkaarten:
Bestuurderskaart
U heeft een beperking en bestuurt zelf een voertuig. De kaart is niet gebonden aan een kenteken, maar aan u als persoon. U kunt de kaart voor elk voertuig gebruiken.
Passagierskaart
U heeft een beperking maar rijdt niet zelf in een voertuig. U bent van deur tot deur altijd afhankelijk van de hulp van de bestuurder. De kaart is niet gebonden aan een kenteken, maar aan u als persoon. Als u niet meerijdt, mag deze kaart dus niet gebruikt worden.
Gecombineerde kaart
U gebruikt blijvend een rolstoel en/of heeft een andere ernstige lichamelijke beperking waardoor lopen moeilijk is. De combinatiekaart is een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart en wordt in uitzonderingsgevallen afgegeven. De kaart is persoonsgebonden en niet kenteken gebonden. Deze kan dus gebruikt worden voor elke auto.
Instellingskaart
Vervoerders van zorginstellingen kunnen een instellingskaart gebruiken bij het vervoer van bewoners van de instelling. De kaart is gebonden aan de instelling.
- Gehandicaptenparkeerkaart: € 86,90
- Verlenging van de kaart: € 66,65
U heeft voor de aanvraag een recente pasfoto nodig.
Voor de online aanvraag kunt u een foto van uw papieren pasfoto maken met uw mobiele telefoon of een papieren pasfoto inscannen.
U kunt online een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen.
Vraag uw gehandicaptenparkeerkaart online aan
Wilt u liever langskomen?
Komt u liever langs om een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen? Maak dan online een afspraak.
Of neem telefonisch contact met ons op via (0592) 26 77 77 om een afspraak te maken.
Voor het ophalen van uw gehandicaptenparkeerkaart neemt u het volgende mee:
- Uw geldige identiteitsbewijs;
- Uw oude gehandicaptenparkeerkaart (als u die heeft);
- Uw geldige rijbewijs;
- Uw pinpas voor het betalen van de kaart (als u deze nog niet online betaald heeft).
Vraagt u de gehandicaptenparkeerkaart voor het eerst aan? Dan volgen onderstaande stappen:
- Uw aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart komt binnen bij de gemeente.
- Uw aanvraag wordt doorgestuurd naar Argonaut Advies.
- U krijgt van Argonaut een ontvangstbevestiging met een zaaknummer. Met dit zaaknummer kunt u inloggen in het cliënt portaal. Hoe dit moet, staat in de brief die u krijgt.
- U krijgt van Argonaut een oproep voor een medische keuring.
- Argonaut stelt het advies op. U en de gemeente krijgen hiervan de uitslag.
- U ontvangt van de gemeente een brief met het besluit.
- Bij een positief besluit, maakt de gemeente uw gehandicaptenparkeerkaart klaar. U kunt uw gehandicaptenparkeerkaart ophalen bij het gemeentehuis.
- Bij een negatief besluit, kunt u eventueel bezwaar maken.
Voor verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart is een keuring niet altijd nodig. Of u herkeurd moet worden, staat in het laatste advies van Argonaut.
- Geen herkeuring nodig? De gemeente maakt uw gehandicaptenparkeerkaart gelijk voor u klaar. Neem dan wel een pasfoto en uw pinpas mee!
- Is er wel herkeuring nodig? Dan krijgt u een oproep van Argonaut voor een medische keuring.
- Argonaut stelt het advies op.
- U en de gemeente krijgen hiervan de uitslag.
- U ontvangt van de gemeente een brief met het besluit.
- Bij een positief besluit, maakt de gemeente uw gehandicaptenparkeerkaart klaar. U kunt uw gehandicaptenparkeerkaart ophalen bij het gemeentehuis.
- Bij een negatief besluit, kunt u eventueel bezwaar maken.
Een Europese gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De arts die u onderzoekt kan een kortere periode adviseren. Dit is afhankelijk van uw situatie.
Gehandicaptenparkeerplaats
Voor een gehandicaptenparkeerplaats moet u in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerkaart. Een gehandicaptenparkeerplaats kunt u online aanvragen.
Meer informatie
Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer (0592) 26 77 77.